lørdag den 18. april 2009

jeg mangler vist "fådetheletilathængesammeni børnefamilien" genet. PIS!

...sådan lyder min facebook update ligenu.

Øv hvor en dag. Synes jeg er blevet helt væk den sidste tid. Der er ikke noget der bare er mit for tiden, bare min tid, bare mit lille hjørne, bare min lille interesse. Alt er en cyklus af bleskift, barn, lave mad til barn, mad til mig selv og casper, vaske tøj, rydde op, gøre rent og alligevel synes jeg jeg vader rundt i gammelt mos og utilstrækkeligheds følelser. Der er ingenting der er færdigt. Og ingen evne i mig til at slappe af i ufærdigheden. Desværre.

Jeg har faktisk brug for noget hjælp: Hvad gør i andre derude??? planlægger maden flere dage frem så der ikke hele tiden skal købes ind osv osv????

For pokker jeg er i dårligt humør!

8 kommentarer:

Line sagde ...

Vi spiser ret meget take away og ret meget to-dagsmad!
Og så køber vi ind 1-2 gange om ugen (og så det løse oveni ;)

Christina, jeg tror alle har følelsen af at det er dybt vand at få hverdagen i en børnefamilie til at hænge sammen...

Faktisk er her hvad der har hjulpet mig mest:
- Når Raja sover sidder jeg ned, eller hygger mig med hygge-ting!
Det har afhjulpet min kaotiske stressede hverdag... Det giver energi i den anden ende :O)

Hey, mon du har mulighed for en kolonihave-sludder? Mit nummer er:
30 28 21 77
Og jeg kunne SÅ godt tænke mig at høre om jeres dobbeltliv i by/Ballerup... Før vi endeligt sætter vores krussedulle på papirene...

Alphafeen sagde ...

Line: har smset mit nr, men lad os snakkes ved imorgen...aaalt for træt (og mut) lige nu.

Tror det ville hjælpe os at der ikke blev/skulle købes ind hver dag...men kræver lige en omlægning af vore vaner...

fasterfis sagde ...

hej søs, du er sej! bare så du ved det!
uden erfaring for familieliv kan jeg desværre ikke komme med råd.. snart kommer der hjælp til kbh, så du kan få tid til at hygge lidt om dig selv, mens jeg triller tur med lillen..

stelsig sagde ...

Kære Christina
Tror ikke jeg har skrevet før, men jeg hedder Mia og har Nora på snart 2 år og kender Line:-)
Da Nora var den alder Fjord har (super navn by the way) fik hun altså meget glas mad, har aldrig været den store kok, og hun klare sig altså fint. Hos os har det altid været min kæreste der laver,så der er jeg heldig. Ellers vil jeg som Line også skriver huske at slappe af når Fjord sover og så lade opvask være opvask, og ellers købte vi tit ind ud på aften, det er jo fordelen ved at bo i KBH at butikkerne har åbnet længere, så er køerne heller ikke så lange:-)
Men ellers har alle jo de der dage og jeg gruer da for hvordan det bliver når Nora skal være storesøster til december.
Pøjpøj med det hele
Kh Mia

Birgitte sagde ...

Som enlig mor har det vigtigste for vores hverdag været at der er fast rutiner, planlægning og priotering. Det har gjort til mere frihed samt energi til de dage hvor det hele bliver vendt på hoved.

Fasterutiner er f.eks. sove- og spisetider, indkøb to gange om ugen, selvforkælelse er bla. også skemalagt hver dag.

Planlægning er også hvornår jeg ikke gøre det f.eks. hvornår jeg ikke vasker tøj.
En indkøbsliste jeg skriver på, så snart jeg udgår af en vare.

Priotering af velvære fremfor andet. Hvis sønnike er syg er opvask, tøjvask, rengøring lagt på hylden. Så har jeg købt mig engangsservice og det er også disse dage take away bliver en mulighed.
At der altid er frosset noget mad ned, til de dage hvor der ikke er tid til kokkerering.

Jeg ændrede vores rutiner indtil de gav mening.

JEg håber at noget at dette kan give dig en ide til noget nyt.

Knus Birgitte

ps. skulle lige hilse og sige at hverdagen bliver for alvor lagt i rutiner når Fjord starter i vuggestue/dagpleje.

PPS: TIL jer der besøger Christina, vil jeg gerne sige at hvis i har overskudet til at give lidt at jer selv (en opvask, svinge støvkluden, tage sig Fjord og smid Christina i bad), så gør det! For det gør bare en stor forskel.

Anonym sagde ...

hej søde.
Jeg køber ind hver fredag til hele ugen. Måske skal jeg have lidt bananer, mælk eller brød i løbet af ugen, men ellers så raider jeg netto hver fredag, for alle vores standard ting. det betyder, at maden i løbet af ugen er megen ens, og der kun eksperimenteres i weekenden. dertil kommer, at jeg indtil fornyligt havde en rengøringskone, der kom hver 14 to timer, og tog alt det grove. det kostede mig 400 kr. mdr. godt givet ud...

For mig handler det også om, at have store kasser til opbevaring, sådan kurve mm. hvor elgetøj mm lynhurtigt kan smides ned. Så der er ryddet. jeg vasker i weekenden. osv. Alt er nøje planlagt, det betyder, at jeg kun skal overleve de dagligdagsting i hverdagen, og derfor bliver fri for alle de der "burde" som altid er der når man har børn. især min som kan skille en hel stue ad i huler og barbieoptog på 1 time...

Kram
Anne

Næste gang jeg skal over, til søde kæresten lars, så skal vi ses...

anne sagde ...

Lige en kommentar fra faster Anne. Det kan også hjælpe, at lave en madplan for en uge af gangen, købe ind to gange om ugen, så er man godt med, håber I får styr på det med tiden.

Vibe sagde ...

Har tænkt over dit spørgsmål og er kommet frem til følgende:

Hjemme hos os fungere dagligdagen pga 1) levering af dagligvare til døren og 2) fryseren.

Vi laver næsten altid aftensmad med udgangspunkt i det vi har (vi får virkelig tit suppe, ovenstegte grøntsager eller "wok"). Vi kan derfor nøjes med at købe stort ind ca. en gang om ugen + det løse.

/Vibe